Galeri Soyut, 17 Mart – 5 Nisan 2023 tarihleri arasında, Yıldız / B Salonunda, İbrahim Akgüney’in “Yongadan Masallar” isimli kişisel resim sergisine ev sahipliği yapıyor.

‘’Yongadan Masallar / Tales Of Woodchips’’

Toprak, mineraller ve suyla hayat bulan küçük bir yeşil filizin hayat hikayesi bu yüzeyde sonlanıyor.  Birbirine karıştırılarak sıkıştırılan ölü hayatlar adeta bir ağaç mezarlığı gibi duruyor.  Kendi hikayesini kaybedip sıradanlaşan bu ölü hayatlara yeni bir anlam ve masalsı bir var oluş katmaya çalışıyorum.

Bu ham inşaat malzemesinin var oluşunda, özünde, mazisinde bulunan yeşilin, kahverenginin ve hatta mavini bütün tonlarını görünür kılma çabasında olan yeni düzenler oluşturmaya çalışıyorum. Sıkıştırılmış yonga parçalarından oluşan dokuyu doğal yapısından uzaklaştırmadan yeni bir plastik değer katmak, ya da hayat izlerini arayarak onu tekrar mazideki güzel günlerine çağırmak…

Malzemeye uygun tekniği geliştirme yolunda ilk yıllarda yaşadığım temel sorun sıkıştırılmış yonga yüzey ile form ve renk uygulamalarımın bütünlük oluşturmamaları oldu. Kompozisyon ve plastik sorunlarını süreç içerisinde farklı teknik denemelerle çözme yoluna gittim.

Gözlemlediğim her şeyde masalsı bir etki arayışı ve bulduğum bu görsel tatların kendi plastik imkanlarından yola çıkarak yeni arayışlara girişmek tutku ile takıntı arası bir uğraş oldu benim için… Tabiattaki var oluşun ve dönüşümün kendi hayal dünyamda devinerek devam etmesi gibi. 

Öyle bir şeyle başka bir şey yapmalıyım ki, yaptığım şey ancak o şeyle mümkün olsun. Kullandığım malzeme pratikten plastiğe yol alırken, “ne” sorusu yerini tam anlamıyla “nasıl” sorusuna bıraksın. Soyutlama süreci plastik unsurların dışında bir konu zorlamasına girmeden salt kendi doğasından gelen biçimsel bir tınıyı görsel bir tat olarak bize sunsun.

Hocamız Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun ifadesinde yer bulduğu gibi; belalı bir oyun olan bu sürecin içinde yol alıyorum. Plastik ihtimallerin sonsuzluğu ve malzemenin sınırlı doğası arasında yeni çıkış yolları aramakla geçirdiğim belalı bir oyun… Tam buldum derken kaybettiklerim ve tam ümidimi kestiğimde bulduklarımla dopdolu olan bu sürecin insanoğluna ve insanın evrensel sanat birikimine küçük bir katkı olmasını temenni ediyorum. Bir “yonga” nispetinde…

OSB (Oriented Strand Board)

Yönlendirilmiş yonga levha diye Türkçe’ye çevirebileceğimiz OSB (Oriented Strand Board), ahşap parçalarının boyuna rendelenmesiyle elde edilen yongaların belirli yönlerde bir araya getirilerek tutkal ve vaks gibi kimyasallarla sıcaklık ve basınç altında birleştirilmesi sonucu ortaya çıkan bir endüstriyel malzemedir.

İLGİLİ SANATÇILAR

İBRAHİM AKGÜNEY - 1971

1971 yılında Erzurum’da doğan İbrahim Akgüney, Türkiye’nin sanatsal çeşitliliği içinde kendine özgü bir yer edinmiş sanatçılardan biridir. 1995 yılında Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Resim Bölümü’nden mezun olduktan sonra, resim ve sanatı genç kuşaklara sevdirmek amacıyla eğitimcilik kariyerine adım attı. Bu süreçte, sanatın sadece bir ifade biçimi değil, aynı zamanda bir öğretme ve keşfetme aracı olduğuna inanan Akgüney, sanatını bu bakış açısıyla geliştirdi.

2007 yılında tamamladığı “Kandinsky ve Soyut Sanat” konulu yüksek lisans tezi, Akgüney’in sanatsal kariyerinde dönüm noktası oldu. Bu çalışma, ona düşünce ve malzemenin etkileşimini daha derin bir şekilde anlama fırsatı sundu. Akgüney, eserlerinde rastlantısallığı ve kaosu kucaklayarak, Picasso’nun "aramıyorum, buluyorum" anlayışını içselleştirir. Onun sanat pratiği, yeni malzemelerle ve farklı tekniklerle bir tür görsel deney yapma sürecidir. OSB plakaları gibi endüstriyel malzemelerle çalışarak yüzeydeki düzensizlik ve dokuyu birer anlatım aracı haline getiren sanatçı, bu rastlantısal izleri katmanlı bir plastik bütünlüğe dönüştürmeye çalışır.

Akgüney’in sanatı, gelenekselin ötesinde, sanatsal keşif ve yenilik arayışlarıyla tanımlanabilir. 2023 yılında Galeri Soyut’ta açtığı “Yongadan Masallar” sergisi, sanatçının bu arayışının önemli bir parçasıdır. Bu sergide, endüstriyel malzemelerin sanatsal bir anlatı aracına dönüştüğü çalışmalar, izleyicilere sıradışı bir deneyim sunmuştur. Sanatçı, aynı zamanda 2024 yılında Galeri Soyut'ta sergilediği "Yongadan Masallar-2" ile bu estetik yolculuğunu sürdürmektedir.

Akgüney’in sanatı sadece resimle sınırlı kalmamış, heykel alanında da kendini göstermiştir. Özellikle Palandöken’de düzenlenen ulusal kardan heykel yarışmalarında kazandığı birincilikler ve çeşitli ödüller, onun sanatın farklı disiplinlerine olan ilgisini ve yetkinliğini ortaya koymaktadır. 2002 yılında kazandığı Ulusal Kardan Heykel Yarışması Birincilik Ödülü ve 2007 yılında yirmi beş üniversitenin katılımıyla düzenlenen Uluslararası Kardan Heykel Festivali’nde elde ettiği birincilik, bu alandaki başarılarının en dikkat çeken örnekleridir.

İbrahim Akgüney, sanatı ve öğretim üyeliği kariyeri boyunca, estetik ile malzemenin özgün bir birleşimini arayarak, Türk çağdaş sanatına değerli katkılar sağlamaya devam etmektedir. Onun eserleri, sıradan malzemelere yeniden hayat vermekle kalmaz, aynı zamanda izleyicilere bu malzemelerin ardındaki anlamı sorgulama fırsatı sunar. Akgüney, sanatın keşfetme, yaratma ve dönüştürme gücünü eserlerinde tutkulu bir şekilde yansıtır.

Haftanın Seçkisi

Yükleniyor...