Galeri Soyut / Çayyolu, 24 Kasım – 25 Aralık 2024 tarihleri arasında Mohammad Bozorgi’nin “İtaatsiz Sanat” isimli sergisine ev sahipliği yapıyor.

Mohammad Bozorgi, geleneksel hat sanatını modern bir yaklaşımla yeniden yorumlayarak bu alanda çığır açan bir sanatçı. Eserlerinde klasik Arap ve Fars kaligrafisinin zarafetini, matematiksel kompozisyonlarla birleştiriyor ve metinlere estetik bir derinlik kazandırıyor. "İtaatsiz Sanat" sergisi, onun geleneksel formlara meydan okuyan ve kaligrafiyi soyut sanatla buluşturan yaratıcı vizyonunu gözler önüne seriyor. Bozorgi’nin sanatı, sadece görsel bir deneyim değil, aynı zamanda kültürel ve manevi bir yolculuk sunuyor. Onun çalışmaları, sanatın hem gelenekten hem de teknolojiden beslenerek nasıl çağdaş bir ifade biçimine dönüşebileceğini ilham verici bir şekilde gösteriyor.

Mohammad Bozorgi, geleneksel hat sanatını yalnızca tuval üzerinde değil, farklı alanlarda da yeniden yorumlayan çok yönlü bir sanatçı. Sanatını özel jetlerden Rolls Royce ve Dior gibi prestijli markalara kadar birçok projede hayata geçirerek, kaligrafinin sınırlarını genişletti. Mücevher tasarımlarında ve mimari projelerde, harf ve kelimeleri üç boyutlu bir yaklaşımla işleyerek, geleneksel hat sanatına yepyeni bir boyut kazandırıyor. Bozorgi’nin eserleri, çağdaş sanatla teknolojiyi ustalıkla birleştirerek hem görsel hem de işlevsel anlamda büyüleyici bir etki yaratıyor.

Muhammed Bozorgi Ortadoğu’nun önde gelen yaratıcı sanat tasarımcısı ve ünlü hat sanatçılarından biridir. Christie’s, Sotheby’s ve Bonhams gibi saygın müzayedelerde yer alması, kişisel sergileri ve Londra, Paris, Cenevre, Zürih, Viyana, Tokyo, San Francisco, Los Angeles, Ankara, İstanbul, Dubai ve Abu Dabi gibi birçok şehirdeki grup sergilerine katılımı, eserlerinin önemini ve etkisini yansıtmaktadır.

Kanada’daki ünlü Aga Khan Müzesi, Bozorgi’nin karmaşık bir şekilde tasarladığı halısına ev sahipliği yapmıştır. Ayrıca, eserlerinin nispeten geniş bir koleksiyonu Malezya İslam Sanatları Müzesi’nde sergilenmektedir.

Otuz yılı aşkın süredir klasik hat sanatının çeşitli dallarında, örneğin Nastalik, Şikeste, Sülüs, Nesih ve Divani gibi stillerde ustalaşan Bozorgi, bu katı ve geleneksel formlarda kendine özgü dokunuşlar yaparak sanatçı-mühendis kimliğinden beslenen cesur değişiklikler yaratmıştır. Bu nedenle, soyut resimleri ve klasik hat sanatına karşı geliştirdiği asi yaklaşımlarıyla tanınır.

Takı ve aksesuar tasarımındaki özgün çalışmaları, 14 yüzyıldır iki boyutlu bir kalıba hapsolmuş harf ve kelimelere üç boyutlu bir bakış açısı kazandırarak, bu alanda devrim niteliğinde bir yenilik olarak öne çıkmaktadır.

Diğer yandan, Rolls Royce ve Dior gibi markalar için gerçekleştirdiği projeler, hat sanatının çağdaş sanatla uyum sağlayamayacağını düşünen kişilerin bakış açısını değiştirmiş ve harflerin estetik potansiyelinin henüz keşfedilmemiş birçok yönünün olduğunu göstermiştir. Özel jetler için yaptığı tasarımlar da onun çok yönlü ve yenilikçi zihniyetini gözler önüne seriyor.

Bozorgi, görsel sanatları sanal gerçeklik (Virtual Reality), karma gerçeklik (Mixed Reality) ve yapay zeka (AI) ile birleştirerek önemli ve etkileyici başarılar elde etmiş; Ortadoğu kaligrafi sanatçıları arasında sanat ve teknolojiyi harmanlama konusunda öncülerden biri olarak kabul edilmektedir.

VOGUE Arabia, The National, Gulf News, WallStreet International gibi çeşitli medya organları, onun eserlerini farklı zamanlarda inceleyerek analiz etmiştir.

İLGİLİ SANATÇILAR

MOHAMMAD BOZORGİ - 1978

1978’de Tahran’da doğan Bozorgi, başlangıçta biyomedikal mühendisi olarak eğitim gördü ve ardından İran Hat Sanatçıları Derneği’nde on yıllık eğitim alarak görsel sanatlara girdi ve burada bir dizi hat sanatı biçiminde ustalaştı ve ‘Momtaz’ dereceleri aldı. Bu sağlam geçmiş, Bozorgi’yi Arapça ve Farsça örneklere dayalı stilize karakterler geliştirirken derinlik ve uzayın soyut illüzyonlarını yaratmak için geometri direktiflerini kullanmaya teşvik etti.

Yüzyıllardır hat sanatı, özellikle İran’da en yüksek manevi sanat biçimlerinden biri olarak kabul edilmiştir. Sanatçılar, bu son derece takdir edilen sanat biçimini araştırmaya devam etmişlerdir. İslam sanatının estetik ilkelerine uygun olarak, Mohammad Bozorgi kompozisyonlarını kesin matematiksel yapılara ve simetriye göre haritalandırır ve yazısının yenilenmesine rağmen kelimelerin anlamından asla sapmaz.

Çağdaş ‘Yeni Nesil’ kaligraflar arasında önde gelen bir figür olarak tanınan Bozorgi, deneysel biçimcilik yoluyla kaligrafi sanatını ilerletmeye çalışırken, modern öncüllerinin atılımlarını temel alır. Özenle tasarlanmış kompozisyonlarında, metin enerjiyle aşılandıkça çoğalır ve tuval veya kağıt üzerinde uyum içinde hareket eder, doğanın döngüsel ritimleri gibi merkezden kaynaklanır ve merkeze geri döner.

Haftanın Seçkisi

Yükleniyor...