1974 yılında Ankara’da doğan Fatma Kara, sanatıyla Türkiye’nin kültürel zenginliklerini ve mistik öğelerini özgün bir bakış açısıyla tuvaline yansıtan bir sanatçı olarak tanınmaktadır. Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Uygulamalı Resim Bölümü'nden mezun olan Kara, sanat eğitimini burada tamamladıktan sonra aynı üniversitede metafizik ve resim üzerine yüksek lisans yapmıştır. Resimlerinde metafizik unsurları işleyerek sanatını derinleştiren sanatçı, bu alandaki araştırmalarıyla dikkat çekmektedir.
Sanat yaşamı boyunca birçok ulusal ve uluslararası karma sergide eserleri sergilenen Kara, yarışmalarda kazandığı ödüllerle de adını duyurmuştur. 1992-2002 yılları arasında Türkiye’nin çeşitli illerinde resim öğretmenliği yapmış, 2002 yılında ise Kültür Bakanlığı’na bağlı Ankara Devlet Resim Heykel Müzesi’nin restorasyon atölyesinde çalışmaya başlamıştır. Bu dönemde Cumhurbaşkanlığı, eski Türkiye Büyük Millet Meclisi, Maliye Bakanlığı ve MTA gibi önemli kurumların koleksiyonlarında yer alan eserlerin bakım ve onarımlarını gerçekleştirmiştir. Kara’nın restorasyon alanındaki deneyimi, sanatına teknik bir derinlik katmakta, eserlerinin detaylarında bu uzmanlık açıkça görülmektedir.
Fatma Kara'nın sanatsal anlayışı, Anadolu'nun kadim kültürlerinden ilham alan ve mistik ritüelleri modern sanatla buluşturan bir yaklaşıma dayanır. Sanatçının “TAVANANNA” isimli serisi, Hitit uygarlığında kadınların toplumdaki rolünü ve mistik geleneklerini yorumlar. Bu seride, Anadolu’nun zengin kültürel mirasını, modern tekniklerle harmanlayarak çağdaş bir dil oluşturur. Kadının tarih boyunca taşıdığı güçlü kimliği, sanatsal bir ifade ile yeniden kurgulayan Kara, eserlerinde kadının mistik gücünü ve doğayla olan bağlantısını vurgular.
Son dönem eserlerinde kurşun dökme ritüellerinden esinlenen Kara, bu çalışmalarıyla hem geçmişin mistik dünyasını hem de modern dünyanın karmaşasını tuvaline taşımaktadır. Hitit ana tanrıçalarına atfen “TAVANANNA” ismini verdiği çalışmaları, tarihsel ve kültürel bir derinlik taşırken, sanatçının kendine özgü stilini de ortaya koymaktadır. Bu eserler, hem geleneksel hem de modern sanatı bir araya getirerek izleyiciye farklı bir perspektif sunar.
Fatma Kara'nın son sergisi olan “TAVANANNALAR”, Galeri Soyut’ta sanatseverlerle buluşmuş ve büyük beğeni toplamıştır. Kara'nın, Galeri Soyut ile olan işbirliği, eserlerinin daha geniş kitlelerce tanınmasını sağlamış ve sanatının ulusal ve uluslararası düzeyde daha fazla yankı bulmasına olanak tanımıştır. Galeri Soyut’un desteğiyle, Kara’nın sanatı Türkiye’nin kültürel zenginliklerini dünya sahnesine taşımaya devam etmektedir.
Ankara doğumlu olan sanatçı, Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Uygulamalı Resim Bölümünden mezun oldu. Aynı üniversitede metafizik ve resim konulu master programını tamamladı. Birçok yarışma da resimleri sergilenmeye değer görüldü ve birçok karma sergilere katıldı. 5 ödülü bulunan sanatçı, 1992 2002 arası Türkiye’nin değişik illerinde resim öğretmenliği yaptı, 2002 yılında Kültür Bakanlığı’na bağlı olan Ankara Devlet Resim Heykel Müzesi restorasyon atölyesinde çalışmaya başladı, Cumhurbaşkanlığı, eski Türkiye Büyük Millet Meclisi, Maliye Bakanlığı, MTA kurumlarında mevcut olan resimlerin bakım ve onarımlarında görev aldı.
TAVANANNA
Anadolu da, kurşun dökme ritüelleri binlerce yıldır yapılmaktadır. Genellikle kadınlar tarafından gerçekleştirilen kurşun dökme ritüelleri, bu yönü ile anaerkil döneme denk gelmektedir. Mistik alanlarda yapılan araştırmalar, bu dünya ile öbür dünya arasında dolaşan kötü ruhların yok edilmesi, nazar ve büyü olaylarının ortadan kaldırılması için uygulandığını ortaya koymuştur. Günümüzde, kurşunun paratoner özelliğe sahip oluşu ve bulunduğu ortamda ki radyasyonu toplaması sayesinde, hala insanların ilgisini çekmektedir... Arkeolojik kazılar bu ritüelin antik dünyanın her yerinde görüldüğünü tespit etmiştir. Türklerin eski inancı olan Şamanizm de bu ritüeller çok önemliydi, şamanizimden günümüze kadar gelen bu ritüeller hala Anadolu da birçok kadın tarafından uygulanmaktadır...
Günümüzdeki kadının mistik olaylara yakınlığına bir gönderme olarak yapmaya başladığım çalışmalara zaman içinde Anadolu nun zengin kadim uygarlıklarından olan Hitit Uygarlığın da yaşamış olan kadınlar adına döktüğüm kurşun çalışmaları, kendi sanatsal birikimim doğrultusunda yorumlamaya çalıştım. Ortaya çıkan çalışmalara Hititlerde ana Tanrıçalara genel olarak verilen “TAVANANNA” isimlerini koyarak o dönem yaşamış olan kadınların erkeklerle aynı statüde olup bu vesile ile günümüz kadının konumuna da ayrıca vurguda bulunmak istedim...
Ödüller:
2012- Devlet Resim Yarışması Ödülü.
2011- Yeryüzü Sanatçısı Ödülü.
2007- 7.Şefik Bursalı Başarı Ödülü.
2006- 6.Şefik Bursalı Başarı Ödülü.
1996- Kayseri Resim Yarışması Birincilik Ödülü.
Kişisel Sergiler:
2024 “Tavanannalar’’ Galeri Soyut Çankaya / B Salonu – Ankara
2018-2016-2014-2011 Galeri Akdeniz – Ankara
2011-2007-2000 İstanbul Ziraat Kültür Merkezi – Beyoğlu
2010-2003 Ankara Güzel Sanatlar Galerisi – Ankara
2007 Bodrum Sergisi
2004 Devlet Resim ve Heykel Müzesi -Ankara
2004 Amasya Kültür Merkezi – Amasya
1996 Galiç Sanat Galerisi – Ankara